مجید قاسمی مطرح كرد؛

تربیت كارآفرینان دانش پذیر توسط دانشگاه آرمانی

تربیت كارآفرینان دانش پذیر توسط دانشگاه آرمانی به گزارش رصد كالا پنجمین همایش ملی توسعه علمی كشور، با عنوان راهكارهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم با حضور مشاور وزیر علوم، جمعی از نمایندگان مجلس، رؤسای انجمن ها، كارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار گردید.



به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در این همایش دكتر مجید قاسمی رییس شورای انجمن های علمی كشور، دكتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، دكتر علی خاكی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دكتر احمد افشار عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر، دكتر محمود مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان، دكتر محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مركزی، در نشست اول با مبحث «مفهوم یابی و صدمه شناسی راه اندازی دانشگاه نسل سوم» به سخنرانی پرداختند.
همچنین در نشست دوم، آقایان دكتر جلیل خاوندكار دبیر انجمن علمی پارك ها و مراكز رشد، دكتر ابراهیم صالحی عمران رییس انجمن آموزش عالی ایران، دكتر جواد حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دكتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دكتر محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس، بحث های را با مبحث «الزامات و پیامدهای راه اندازی دانشگاه نسل سوم» مطرح كردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خاتم، در این همایش دكتر مجید قاسمی پیرامون «توسعه دانشگاه با هدف دستیابی به دانشگاه آرمانی» سخنرانی كرد. وی با اشاره به چالش ها و خواسته ها در راه رسیدن به دانشگاه آرمانی، اظهار داشت: سیر تحول نگاه به جایگاه دانشگاه در چند مرحله خلاصه می گردد از جمله دانشگاه نسل یكم(آموزش محور)، نسل دوم(پژوهش محور)، نسل سوم(كارآفرین محور)، نسل چهارم(قدرت رقابت محور) كه مرحله ی نهایی دانشگاه آرمانی(توسعه ی مقاوم محور) است. ماهیت این جایگاه به نوع نگاه به نهادهای مختلف در اقتصاد و جامعه برمی گردد. ازاین رو انتظار از دانشگاه های كشور با عنایت به باورها و نگرش های مدیریت كشور شكل می پذیرد.

وی در ادامه طیف وظایف دانشگاه ها را از نسل اول تا نسل آرمانی به ترتیب اشاعه ی دانش موجود، تولید دانش جدید، كاربرد دانش برای ارتقای سطح زندگی با تولید قدرت خرید، كاربرد دانش برای تولید قدرت رقابت در كشور و تولید و اشاعه ی دانش برای تداوم بخشیدن به توسعه ی مقاوم و پایدار برشمرد و اضافه كرد: سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی خواستار پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است و مفهوم این پیشتازی آن است كه موتور حركت اقتصاد كشور باید دانش باشد. ازاین رو دانشگاه آرمانی باید بتواند كارآفرینان دانش پذیری را تربیت كند كه با تكیه ی مسئولانه بر دانش و نوآوری، نقش اثرگذاری بر پایدارسازی توسعه مقاوم را بر عهده بگیرند.
وی با طرح بستر استقرار دانشگاه، ادامه داد: بدون تردید اگر قرار باشد كه دانشگاه پلی برای رسیدن به كارآفرینی باشد، لازم است دانشجویان اصول حضور در بازارهای اقتصادی و كار آفرینی را فرا بگیرند. افزایش تعداد بنگاه های نوبنیاد تشكیل شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه كافی نیست و مقاومت در بقای این بنگاه ها شرط اصلی توفیق دانشگاه در گسترش كارآفرینی است.
رییس دانشگاه خاتم با اشاره به چالش های كارآفرینی خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد دانشگاه عامل تقویت قدرت رقابت شود، لازم است دانشجویان به جز درس های فنی خود، رمز و راز مسائل اقتصادی و ماهیت خلق قدرت رقابت را فرا بگیرند. برای این كار هم لازم است كه رشته های سنتی كنار گذاشته شود و مجموعه های جدیدی به صورت بین رشته ای جای رشته های سنتی را بگیرند. یكی از بزرگترین مشكلات بنگاه های نوبنیاد این است كه كارآفرینان این بنگاه ها درك دقیقی از چگونگی خلق قدرت رقابت در صحنه ی فعالیت خود ندارند. قدرت رقابت از مزیت بهره وری حاصل می گردد.
وی با تبیین مسئولیت پذیری در دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه باید درك درستی از ماهیت و جایگاه مسئولیت پذیری داشته باشد، سند مسئولیت پذیری خویش را مدون كند و فرهنگ رویكرد مسئولانه را اشاعه بدهد. یكی از خصوصیت های پژوهش و نوآوری در دانشگاه آرمانی، مسئولانه بودن این پژوهش و نوآوری هاست.

دكتر مجید قاسمی ضمن معرفی تجربیات موفق دانشگاه خاتم تصریح كرد: دانشگاه خاتم از همان شروع فعالیت خود خواستار گام برداشتن در جهت دست یابی به دانشگاه آرمانی بوده است. برای مثال در مورد راهبرد تحولی، مؤسسه رهیافت های نوآور برتر پاسارگاد(رهیافت)، از درون نگاه تحول آینده به وجود آمد تا مسئولیت تسهیل امر متحول كردن دانشگاه به سمت پیشگامی در اقتصاد دانش بنیان را بر عهده بگیرد. نقش رهیافت مشابه یك نهاد رشد دانشگاهی و نوآوری است ولی رهیافت باید خویش را پیوسته و به شكلی پویا، با چالش های محیطی سازگار سازد.
در این همایش، در دو پنل تخصصی با مبحث مفهوم یابی و صدمه شناسی راه اندازی دانشگاه نسل سوم و هم برنامه ریزی، الزامات و پیامدهای راه اندازی دانشگاه نسل سوم، به بحث و بررسی پرداخته شد و حاضران در مورد مطالب مطرح شده اظهار نظر كردند. در پنل اول دكتر محمود فتوحی فیروز آباد رییس دانشگاه صنعتی شریف، دكتر احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر، دكتر محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت، دكتر محمد كافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دكتر محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی و در پنل دوم، دكتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور، دكتر وحید احمدی مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دكتر غلامحسین لیاقت دبیر كمیسیون انجمن های علمی ایران، دكتر مسعود شفیعی رییس انجمن جمعیت ایرانی پیشبرد صنعت و دانشگاه و خانم دكتر پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
 

1396/09/04
20:28:15
5.0 / 5
5187
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , كارآفرینی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها