خودروی داخلی صفر در بازار کمیاب شد
به گزارش رصد کالا، همشهری آنلاین نوشت: رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد شرایط بازار خودرو در ایام آینده اظهار داشت: تنها در صورتیکه عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم، قیمت در بازار خودرو کنترل خواهد شد.
روز گذشته به دنبال تصمیم مشترک وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت جدید خودرو ها در درب کارخانه اعلام گردید. بر این اساس، به صورت میانگین افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی کشور ۲۹ درصد اعلام گردید. افزایش عجیب قیمتها در بازار خودرو رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با این که واکنش بازار به خبر جدید افزایش قیمت کارخانه ای خودرو ها چه خواهد بود؟ اظهار داشت: روز گذشته که قیمت های جدید اعلام گردید افزایش عجیب قیمتها در بازار صورت گرفت و قیمتها خیلی بالا رفت اما امروز بازار کمی عقب نشینی کرد ولی نسبت به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش قیمت را در اغلب خودرو ها شاهد بودیم. سعید موتمنی در مورد علل افزایش قیمتها از روزهای آخر سال قبل اظهار داشت: دلیل اصلی گرانی های اخیر به عرضه کم خودرو برمی گردد. موتمنی توضیح داد: اتفاقی که شاهد آن هستیم اینست که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه سبب شده است هم اکنون خرید خودروی داخلی صفر به سختی صورت می گیرد و کسی که خریدار است مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه نماید البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم اینست که فعلاً عرضه خودرو به آن صورت در بازار صورت نمی گیرد و خودرو کم است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار داشت: از فروردین ۹۷ تا امروز خودرو های داخلی حدودا ۱۸ تا ۱۹ برابر شده است که یکی از علل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است. موتمنی افزود: در حالی هم اکنون ماشین صفر ۳۰۰ میلیونی در بازار نمی بینیم که در فروردین ۹۷ خودرویی مانند ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۳۳ میلیون تومان فاکتور می شد و در بازار ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شد و خودرو های مونتاژی مثل جک و هایما هم ۱۱۵ میلیون تومان بود اما هم اکنون قیمت ۲۰۶ به ۶۳۵ میلیون تومان رسیده و خودرو های جک و هایما هم نزدیک یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که علت افزایش نجومی قیمتها به محدودیت عرضه و پاسخ ندادن به نیاز بازار برمی گردد. بازار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز دارد رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به اینکه نیاز فعلی بازار به یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است، اظهار داشت: اگر به آرشیو خودروسازان پیش از سال ۹۷ برگردیم در سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار خودرو تولید کرده اند در حالیکه در ۴ سال قبل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بیشتر تولید نکرده اند؛ یعنی حدود ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار. در این وضعیت امر مسلم است که وقتی کالایی در بازار کم باشد واسطه گری و سوداگری زیاد می شود و ارزش آن چندین برابر قیمت واقعی آن افزوده می شود. بازار خودرو چگونه کنترل می شود؟ از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران پرسیدیم که در شرایط فعلی چه عواملی می تواند منجر به کنترل قیمتها در بازار خودرو شود و بازار به آرامش برسد؟ موتمنی پاسخ داد: اگر بخواهند بازار خودرو به تعادل برسد و آرام شود باید اجازه دهند خودروی کارکرده با تعرفه صفر وارد کشور شود، آن موقع است که التهابات بازار خودرو فروکش می کند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد: بر این اساس، باید نیاز بازار سنجیده شود و بر مبنای آن خودروی کارکرده وارد شود چون اگر خودروی کارکرده وارد شود قیمت خودرو های وارداتی و مونتاژی هم شکسته خواهد شد. برای مثال، هم اکنون خودرو های صفر مونتاژی ۴ تا ۵ برابر قیمت فروخته می شوند اما اگر خودرویی که ۵ میلیارد است وارد شود و گمرک ۱۰۰ درصدی هم پرداخت کند قیمت آن خودرو حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان درمی آید. آن موقع ماشین های چینی هم که در بازار ۲ تا ۳ میلیارد تومان و به تازگی ۴ میلیاردی شده اند خود به خود ریزش می کند. موتمنی همینطور بیان نمود: اما اگر واردات خودرو انجام نشود و میزان عرضه ای که هم اکنون صورت می گیرد به همین روال ادامه پیدا کند در شرایط بازار تغییری ایجاد نمی شود البته در صورتیکه نوسانات ارزی نداشته باشیم و نرخ تورم هم همین نرخ فعلی بماند قیمتها در همین حد و حدود فعلی باقی خواهد بود. بیشتر بخوانید: حالا که خودروسازان به خاطر سال مبارزه با تورم نتوانستند قیمتها را ۷۰درصد بالا ببرند از کیفیت کم می کنند؟ ۴۶۲۲۰
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب