بازار ارز توافقی، بزودی

بازار ارز توافقی، بزودی به گزارش رصد کالا، مدیر ارز تجاری و عملیات ارزی مرکز مبادله، حجم مبادلات سالانه تالار ارز توافقی را ۱۷ میلیارد دلار اعلام نمود و اظهار داشت: با راه اندازی مدل کسب وکار جدید، هزینه سفته بازی و دلالی بیشتر می شود.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، علی شهیدی مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران در رابطه با دلیل ایجاد تالار ارز توافقی، اظهار داشت: از سالهای گذشته، همواره یکی از دغدغه های مهم بانک مرکزی، سامان دادن به بازار ارز از راه طراحی سامانه های متمرکز و ایجاد بازارهای مناسب معاملات ارز بوده و یکی از مهم ترین بازارهای ارزی کشور که احتیاج به ساماندهی دارد، بازار ارز توافقی است که در سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران در ادامه تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کمک و راهنمایی مدیران ارزی بانک مرکزی مبادرت به طراحی و راه اندازی سامانه ای برای ساماندهی به بازار مذکور کرد و مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در طراحی مدل کسب و کاری جدید که ماه ها روی آن وقت صرف شد، تسهیل معاملات ارزی در کنار کاهش هزینه جست وجو و جور سازی واردکنندگان و صادرکنندگان و ایجاد فضایی مطمئن برای تحقق و تسویه معاملات با حداقل ریسک عدم ایفای تعهدات را پیگیری می کند.
وی اضافه کرد: در کنار طراحی مدل کسب و کاری و فنی سامانه جدید، مرکز مبادله به دنبال بازطراحی سامانه های پیش از معاملات (pre-trade) و پس از معاملات (post-trade) ارزی است تا تاجر جهت عرضه و تقاضای ارز، با کمترین و ساده ترین فرایند بتواند عملیات ارزی خویش را شروع و بعد از طی مراحل پیش از معاملات، انجام معامله در سامانه ارز اشخاص و مراحل پس از معاملات، ارز خویش را عرضه و یا تقاضا کنند.
عدم دخالت دولت در نرخ تالار توافقی
شهیدی در رابطه با دخالت دولت در تعیین نرخ تالار ارز توافقی بیان نمود: همچنان که از نام این بازار پیداست، نرخ این تالار مبتنی بر توافق میان صادرکنندگان و واردکنندگان خواهد بود. در واقع مرکز مبادله تحت نظارت بانک مرکزی به دنبال انسجام، یکپارچه سازی و بهینه کردن بازار ارز است.
وی افزود: ازاین رو بنا بر آن است که صادرکنندگان و واردکنندگان به جای بازارهایی با اطلاعات ناقص که منجر به ایجاد نابهینگی هایی در بازار ارز می شود، در یک بازار منسجم با تشکیل فضایی جهت بهبود اطلاعات طرفین معامله، با نرخ مدنظر خود، معامله کنند.
مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران در رابطه با حجم معاملات در این بازار توضیح داد: طبق آمارهای در ارتباط با سوابق این معاملات، حجم سالانه معاملات این بازار حدود ۱۷ میلیارد دلار است. هدف مرکز مبادله ایران آن است که این حجم از معاملات به صورت تدریجی و در طول زمان به بازار متمرکز مزبور اضافه شود و پیشبینی می شود که در صورت افزایش بهینگی بازار ارز و ایجاد ساختار منسجم و یکپارچه که منجر به ایجاد انگیزه تاجر برای حضور در این بازار می شود، حجم معاملات از این هم فراتر رود.
راه اندازی بازار ارز توافقی، به زودی
این مسؤول در رابطه با زمان راه اندازی تالار ارز توافقی بیان نمود: طراحی مدل کسب و کار تالار ارز توافقی ذیل سامانه بازار ارز مرکز مبادله ایران به پایان رسیده و طراحی فناوری آن شروع شده است که بزودی تکمیل می شود.
وی اضافه کرد: اما آزمون های مراحل بهره برداری از آن به صورت تدریجی طراحی شده اند. بدین ترتیب میتوان انتظار داشت که تمامی ذی نفعان این بازار بعد از انجام تست های عملکردی، تست های امنیتی و تست های نفوذ و … به تدریج و در طول زمان، معاملات خویش را به این بازار منتقل کنند.
شهیدی در رابطه با تاثیر راه اندازی این بازار بر صرافی ها توضیح داد: تمام موجودیت های فعلی این بازار که خدمتی حقیقی به بازرگانان عرضه می کنند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما این بازار به علت تمرکز، یکپارچگی و شفافیت، هزینه فعالیتهای ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و فقدان اطلاعات متقابل را کاهش خواهد داد.
وی افزود: بدین ترتیب فعالیتهایی همچون دلالی و سفته بازی در مدل کسب و کاری جدید پر هزینه تر شده که منجر به کم رنگ تر شدن فعالیتهای مذکور خواهند شد؛ بنابراین، مدل جدید طراحی شده، تأثیری بر خدمات در ارتباط با نقل و انتقالات ارزی ندارد.
صادرکنندگان و واردکنندگان، مشتریان تالار توافقی
مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران به این پرسش که چه افراد یا گروه هایی در تالار ارز توافقی امکان مبادله ارز خواهند داشت، این گونه پاسخ داد: تمام صادرکنندگان مشمول بند (۲) ماده (۸) آیین نامه اجرایی تبصره (۶) بند (ح) ماده (۲) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که ملزم به ایفای معادل ۹۰ درصد ارزش پروانه صادراتی خود به یک یا تلفیقی از روش های برگشت ارز به تشخیص خودشان هستند، می توانند ارز ناشی از صادرات خویش را در این بازار به فروش برسانند.
وی اضافه کرد: همینطور خریداران این بازار هم مشتمل بر تمام واردکنندگان دارنده تخصیص ارز معتبر از محل صادرات غیر یا سپرده ارزی دیگران است که می توانند در تالار ارز توافقی مبادرت به خرید ارز کنند.
«شهیدی» در رابطه با در نظر گرفتن سقف مبادله ارزی برای متقاضیان در تالار ارز توافقی اظهار داشت: خریداران و فروشندگان می توانند به میزان کل مبلغ مانده گواهی تخصیص / کوتاژ صادراتی خود به معامله ارز بپردازند و هیچ گونه محدودیتی در سامانه معاملات مرکز مبادله ایران به خودی خود برقرار نخواهد بود.

1403/03/27
12:46:08
5.0 / 5
248
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها