دیجی کالا پرایز، رقابتی جهانی نوآوری در طراحی بسته بندی های دیجی کالا

دیجی کالا پرایز، رقابتی جهانی نوآوری در طراحی بسته بندی های دیجی کالا به گزارش رصد کالا، نخستین دوره دیجی کالا پرایز با مبحث «خلق راهکارهای نوآورانه دیزاین بسته بندی های دیجی کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲  شروع شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر دنیا دعوت شد تا با ایده های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت نمایند.



دیجی کالا پرایز، یک رقابت جهانی در زمینه طراحی است که با همکاری با بسته ها (تنها رویداد بین المللی دیزاین بسته بندی ایران) برگزار می گردد. این رقابت با هدف ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد نمود.
اهمیت دیزاین در کسب و کار
سعید محمدی موسس و رئیس هیئت مدیره دیجی کالا در اینباره اظهار داشت: «موضوع طراحی در هر کسب وکاری فارغ از اینکه در چه صنعتی مشغول به فعالیت باشد همواره مبحث مهمی است. صنایعی که کالای مصرفی تولید می کنند، اهمیت طراحی را در مراحل طراحی محصول، بسته بندی و همینطور در مرحله طراحی هویت بصری خود می یابند. با عنایت به این که دیجی کالا، برندی است که در مسافرت فروش خود، ارتباط مستقیم با مشتری نهایی و مصرف کننده دارد، همیشه مبحث دیزاین و ارتباطی که مشتری نهایی و کاربر دیجی کالا با انواع نقاط تماس دیجی کالا دارد مبحث بسیار مهمی بوده است.»

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه بهبود تجربه کاربری از اولویت های اصلی کسب وکارشان است اضافه کرد: «مسئله طراحی در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل و وبسایت دیجی کالا هم بشدت مورد توجه بوده است. در کنار این موارد، او بسته های سفارش مشتریان را یکی از مهم ترین نقاط تماس با مشتری ها می داند. چونکه مشتری های دیجی کالا حتی اگر تنها یک مرتبه سفارشی ثبت کرده باشند با این نقطه تماس مواجه خواهند شد. او این مواجهه را برخوردی بسیار عمیق خواند. چونکه اعتقاد دارد این لحظه زمانی است که مشتری برای نخستین بار بسته اش را باز می کند و سطح تمرکز بسیار بالایی روی سفارشش دارد. چون درحال بررسی کالاهایی است که سفارش داده است. ازاین رو موفقیت در طراحی بسته بندی ها یکی از عوامل کلیدی در بهبود نقاط تماس دیجی کالاست و محمدی این مساله را از دغدغه های همیشگی خود عنوان نمود.»
معیارهای مهم برای داوری آثار دیجی کالا پرایز
موسس دیجی کالا یکی از معیارهای اصلی خود در داوری آثار ارسالی به مسابقه را مفهوم آن طراحی ها عنوان نمود و ضمن اشاره به این که این مساله در توضیحات کلی مسابقه هم مطرح شده بود اظهار داشت: «طراحی مفهومی آثار و خلاقانه بودن آنها اهمیت بسیار بالاتری نسبت به مواردی چون کاربردپذیری، موضوعات تکنیکال ساخت و تولید بسته بندی ها یا حتی تطبیق پذیری با هویت بصری برند دارد. طبق توضیحات او زمانیکه از مفهوم یک طراحی صحبت می نماییم همزمان به مسائلی چون فرم، طراحی شکل بسته بندی، طراحی مفهومی در تجربه کاربری و نوعی که کاربر با بسته بندی تعامل می کند هم می پردازیم. در همه این ابعاد نوآوری و خلاقیت پر اهمیت ترین معیار سنجش است.»

به گفته محمدی تعداد آثار دریافتی در مسابقه دیجی کالا پرایز خیلی بیشتر از تعداد مورد انتظار آنها بوده است. در بین این آثار موارد بسیاری وجود داشت که خلاقانه محسوب می شدند. او بیان کرد طراحی بعضی آثار اعجاب انگیز بوده است. البته همچنان میتوان ایراداتی در آنها یافت. اما هدف اصلی در این مسابقه طراحی مفهومی بود. ازاین رو خلاقیت و نوآوری افراد در همین حد و اندازه که بتواند دست مایه اولیه برای طراحی محصولات نهایی را به دیجی کالا بدهد هم بسیار قابل توجه بوده است.
میزان نوآوری آثار شرکت کنندگان
محمدی اظهار داشت: «همیشه در تعریف نوآوری ابهام و شک و تردیدهای زیادی وجود داشته و هر کسی از یک زاویه متفاوت آنرا تعریف کرده است. من نوآوری را برای خودم این گونه تعریف می کنم که آثاری نوآورانه اند که برای چشم تازگی دارند. در اینجا آثاری به دست ما رسید که وقتی آنها را می دیدید احساس می کردید که در آن یک تازگی وجود دارد که چشم به آن عادت نکرده است و این برای من بسیار مهم بود.»

وی در توضیح این مساله که تازگی به تنهایی کافی نبود و معیار مهم دیگری در کنار آن هم حائز اهمیت می باشد اظهار داشت: «جنبه دیگری از خلاقیت که باید در کنار تازگی حفظ می شد، قابل درک بودن و تجربه پذیر بودن آثار بود. اینکه در زمان مواجهه اول با آن طراحی مفهومی، کاربر در عین تازگی و جدید بودن آن تجربه باید بتواند آنرا درک کند و با آن ارتباط برقرار کند. این مساله در همه کارها وجود نداشت. در میان آثار تعدادی بودند که این فاکتورها را کنار هم داشتند. یعنی در زمانیکه با آن طرح تازه خلق شده و جدید مواجه می شدید باز هم می توانستید آنرا درک کنید و یک نوع هماهنگی با نیاز خویش را در آن بیابید. این مساله هم برای من اهمیتی بسیار بالا داشت.»

موسس دیجی کالا در ادامه، موارد دیگری را هم بعنوان سایر معیارهای امتیازدهی به آثار خلاقانه برشمرد؛ مواردی مانند سادگی، کاربردپذیری، صادقانه بودن طراحی ها به این معنا که فریبنده نباشند و جذابیت کاذب ایجاد نکنند، دوست دار محیط زیست بودن و پایداری.

وی بیان نمود: «با توجه به اینکه مبحث بسته بندی همیشه از دغدغه های اصلی کمپانی های بزرگ است، چالش های بسیاری هم با خود دارد و دیجی کالا هم بعنوان بزرگ ترین شرکت تجارت الکترونیک خاورمیانه با این چالش ها مواجه می باشد، کوشش برای رفع این چالش ها به کمک خلاقیت و نوآوری طراحان در سطح داخلی و بین المللی یکی از اهداف این مسابقه بوده است.»

موسس دیجی کالا در رابطه با توانمندی آثار ارسالی در حل این چالش ها اظهار داشت: «درحال حاضر و در این نقطه هیچ کدام از آثار ارسالی بعنوان یک محصول نهایی آماده نیستند. اما در میان آثار طرح های بسیاری را به خاطر می آورم که می توانند دست مایه اولیه را برای طرح هایی که بتوانیم روی آنها کار نماییم و بعنوان یک محصول نهایی توسعه شان بدهیم داشتند.»

وی در ادامه توضیح داد: «باید بدانیم که دیجی کالا پرایز تنها یک مسابقه بود و آثاری که در این مسابقه شرکت نمودند قرار نیست محصولات نهایی باشند. بلکه صرفاً طرح هایی مفهومی هستند که بذر اولیه خلاقانه را به ما بدهند و ما بتوانیم روی آنها بیشتر کار نماییم. بخصوص در موضوعات تکنیکال، الزامات تولید و استفاده در مراکز عملیات، تیم های ما باید برای توسعه این طرح ها و ایده ها تا تبدیل شدن به محصول نهایی تلاش کنند.»
تاثیر آثار برگزیده دیجی کالا پرایز بر تحول بسته بندی در خرده فروشی آنلاین
رئیس هیئت مدیره دیجی کالا در رابطه با موفقیت آثار ارسالی در حل چالش های بسته بندی خرده فروشی های اینترنتی اظهار داشت: «می توان در آثار ارسالی توانایی بالقوه ای برای حل این چالش ها یافت. اما همان گونه که پیشتر هم توضیح دادم برای رسیدن به یک محصول نهایی باید فرایندهایی طی شود تا طرح و ایده های خلاقانه ابتدایی به سمت محصول نهایی شدن توسعه پیدا کنند. در این راه عوامل دیگری هم بر روی موفقیت و عدم موفقیت رسیدن به محصول نهایی تاثیرگذارند. ما امیدواریم و تمام تلاش مان را می نماییم که برای چند طرح از طرح های برگزیده فرایند توسعه محصول را آغاز نماییم و در نهایت به تولید یک محصول نهایی موفق در بسته بندی برسیم.»


1402/09/28
15:43:49
5.0 / 5
363
تگهای خبر: اینترنت , بسته بندی , تولید , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها