خبر مهم وزیر کار درباره ی افزایش حقوق کارگران

خبر مهم وزیر کار درباره ی افزایش حقوق کارگران رصد کالا: در حالی کارگران معدن بطور معمول جزو کم برخوردار ترین اقشار جامعه هستند که وزیر کار می گوید، مقرر است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.


به گزارش خبرگزاری، برمبنای قانون کار، مصوبات مزدی شورای عالی کار برای همه لازم الاجرا است. این در حالیست که هم اکنون تخلفات گسترده و حدودا عرفی در جامعه وجود دارد که کارفرمایان واحدهای متوسط و کوچک و واحدهای صنفی از الزامات مندرج در بخشنامه مزد امتناع می کنند.
در کنار این مساله که خیلی از فعالان بازار کار اعتقاد دارند تنها ۳۰ درصد از حقوق بگیران از مزایای مزدی بهره مند می شوند، خبر حقوق کارگران معدن پس از حادثه معدن طبس بیشتر در رسانه بازتاب داشت.
در حقیقت اگر نگاهی عدالت محور و اسلامی به بحث حقوق کارگران معدن داشته باشیم به اعتقاد کارشناسان بازار کار کارگران معادن باید در محصول شریک باشند نه این که فقط به عنوان ابزار تولید در اختیار مالکان (سهامداران) معدن قرار بگیرند.
بررسی ها نشان میدهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰ متری، در سال قبل فقط ۸میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان است.
شاید ریشه این حقوق های کم، به همان تفکری برگردد که یکی از راه های مقابله با تورم را سرکوب دستمزد عنوان می کنند و هر سالهای و هویشان در زمان تعیین دستمزدها بلند می شود که افزایش حقوق ها منجر به تورم می شود. تعدادی از فیش های حقوقی کارگران معدن حکایت از این دارد که روزانه تنها ۲۰هزار تومان سختی کار دریافت می کنند.
فتح الله بیات، رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره ی حقوق کارگران معدن می گوید: این کارگران با ساعت کار طولانی حقوق ۱۲میلیون تومانی دارند. وقتی شرایط بازار کار مهیا نباشد و فشار معیشت خانواده روی دوش کارگر باشد ناچار است به چنین کاری تن بدهد. در خبرها شنیدیم که یکی از کارگران دارای رتبه برتر رشته حقوق بوده است این که چرا به کار در معدن روی آورده اساسا به سبب تامین هزینه های معیشت خانواده بوده است ولی این مساله نباید مورد سو استفاده واقع شود و تجهیزات ایمنی خریداری نشود و اصول ایمنی رعایت نشود. چرا معدن به این بزرگی باید فاقد سنسور تشخیص گاز متان باشد که هزینه زیادی هم ندارد؟
بیات درعین حال ارائه آموزش های لازم به کارگران در چنین مواردی را مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: اگر در چنین شرایطی آموزش های ویژه به کارگران داده می شد اساسا معدن اینقدر تلفات نداشت. برخی کارفرماها همیشه از کارگر کار بیشتر می خواهند و ارزش و کرامت نیروی کار چندان اهمیت ندارد و روز تعطیل و غیرتعطیل نمی شناسد. بیشتر کارگران معدن به سبب نبود امنیت شغلی و بستن قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و سه ماهه با آنها، ناچارند به خواست پیمانکار تن بدهند. متاسفانه پیمانکار بجای آنکه برای ایمنی هزینه کند و برای معدن سنسور تهیه نماید، کاهلی کرده و این امر موجب شد بالاتر از ۵۰خانواده داغدار شوند.
احمد میدری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ی افزایش حقوق کارگران معدن می گوید: شرایط معدن به شکلی است که ریه های فرد به شدت گرفتار لطمه می شود و باید به شکلی اقدام گردد که معدنچیان بیمار نشوند و دستمزد و حقوق آنها به سبب سختی کار افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود ۱۰ معدن در طبس با اعلان اینکه حقوق و دستمزد کارگران این معادن با هم متفاوت می باشد، اضافه کرد: دستمزد برخی کارگران ۱۴ میلیون و برخی دیگر ۲۸ میلیون تومان است.
میدری تصریح کرد: معدن نماد سختی کار است اما حقوق کارگران آن کافی نیست و نباید حقوق کارگرانی که در معادن بصورت حجمی مشغول کار هستند و با بی ثباتی شغلی مواجهند، کمتر از نیروهای رسمی باشد و عادلانه این است که دریافتی این کارگران متناسب یا حتی بیش از نیروهای رسمی باشد؛ پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن را خواهیم داد و این مساله باید در شورای عالی کار بررسی و تعیین شود.

۲۲۳۲۲۵


1403/07/08
11:50:46
5.0 / 5
158
تگهای خبر: آموزش , ارز , ایمنی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها