ورود کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به ماجرای گرانی برنج

ورود کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به ماجرای گرانی برنج رصد کالا: رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه ای از معاون توسعه تجاری وزارت جهاد کشاورزی خواهان رسیدگی به بازار برنج وارداتی شد.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه ای به احمد خانی نوذری، معاون توسعه تجاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش های به وجود آمده در عرصه بازار برنج و نامه اتاق هرمزگان در این خصوص عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همیشه بر اهمیت تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، خصوصاً استانهای جنوبی، تاکید دارد. موارد مطرح شده همچون تأثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن، به ویژه افزایش قیمت تا ۶۰ درصد در بعضی استانها، به خوبی بیان کننده نامتوازن بودن بازار برنج در فصول سال است.
تصویب نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ با رویکرد پشتیبانی از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکت های مشارکت کننده در خرید برنج داخلی تنظیم شده است. در صورتیکه این رویکرد به سود تولیدکنندگان داخلی است، لطمه ها و چالش هایی نیز در پی دارد از جمله: ذائقه مصرف کنندگان یکی از این موارد است. در استان هایی مانند هرمزگان که مصرف برنج خارجی سهم عمده ای در سبد غذایی خانوار دارد، محدودیت های فصلی واردات و تاکید بر واردات داخلی ممکنست تعادل بازار را بر هم بزند و موجب نارضایتی مصرف کنندگان شود.
نوسانات قیمتی موضوع دیگر است. ممنوعیت فصلی واردات می تواند سبب کمبود عرضه و افزایش بی رویه نرخها شود که نتیجه آن به زیان مصرف کنندگان خواهد بود. این امر همین طور فشار زیادی بر شرکت های واردکننده آورده که در سالهای اخیر با محدودیت های ارزی نیز دست و پنجه نرم کرده اند.
توزیع ناعادلانه موضوع دیگر است. سیاست های فعلی عمدتا منافع تولیدکنندگان برنج در مناطق مرکزی و شمالی کشور را تامین می کند، در صورتیکه نیازهای استانهای جنوبی که تکیه بیشتری بر برنج خارجی دارند، به خوبی در نظر گرفته نشده است.
پیشنهاد می شود بمنظور جلوگیری از نوسانات غیرضروری در بازار و تامین نیازهای واقعی مناطق مختلف، سهمیه واردات برمبنای نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده و استثناهایی برای استان هایی مانند هرمزگان در نظر گرفته شود تا با تاکید بر برنج خارجی، از کمبود و افزایش نرخها جلوگیری شود.


منبع:

1403/07/30
08:56:01
5.0 / 5
11
تگهای خبر: ارز , بازار , توزیع , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها